Framtidstro

Läste en intressant blogg som handlade om att vara fäst vid sin hembygd. Håller med om att det anses bättre att flytta -vart som helst-än att bo kvar och faktiskt trivas!!! Vi är ofta så hemmablinda så vi sätter inte värde på det vi har runt knuten.
Det är väl bra att vara borta ett tag,men sen komma hem igen. Idag verkar så många vara rotlösa-så ta vara på det DU tycker är bra och TÄNK SJÄLv!!!
Ungdomar som utbildar sig och vill flytta tillbaka borde uppmärksammas och uppskattas!!!

Kommentarer
Postat av: syster

Jag är kanske lite trögfattad men jag förstod inte andra meningen...?

2009-02-25 @ 18:35:18
Postat av: Berit Svenningson

Hej !

Ja, en del anser faktiskt, sorgligt nog, att det anses bättre att flytta, fast man kanske trivs här men att det kanske inte är "fint" nog att vara kvar här...

Sånt här "tänkande" kan ju ge upphov till en massa onödigt ångest, kanske ångest över att man "missar" nåt eller det kan ge upphov, för många att man är "mindre värd" om man verkligen vill bo kvar här..

Tänker då på ungdomarna framförallt...

Jag har själv hört det med egna öron om detta fenomen..Tjat och gnat från vissa, om inte det är dags att ta och flytta nu...Vilket trams, folk måste väl få göra som man vill, som man känner...

Men, men, det är ju så här också....vår kommun måste utvecklas, göras nåt, åt både yngre och äldre mera attraktivt ! Jag vet en del yngre som t ex skulle vilja att det fanns en teater här, som tycker det skulle vara roligt att få agera osv..

Tänk bara att ha ett badhus, bara det skulle ju vara ett lyft..

Detta "fenomen" att det ska vara nåt konstigt att bo kvar här, är tyvärr märkligt för en del..

Då man kan få höra "jasså du blev kvar här"...

Om detta måste jag skriva om på min blogg..intressant..

Men naturligtvis så är det ju nyttigt också att våga pröva nåt annat, bra för självförtroendet..

Kram och ha en bra dag från Berit

2009-02-26 @ 08:23:51
URL: http://www.svenningson.se
Postat av: Kickan

Hej Marianne! Ja visst är det konstigt, att det ofta ses som nåt skämmigt. "Borta bra men hemma bäst" heter det ju faktiskt av en anledning! Förut skämdes jag lite för att jag vill bo därhemma, men nu står jag mer än gärna för det! Och räknar ner dagarna tills jag är färdig här i Umeå :)

2009-02-28 @ 03:08:15
URL: http://kickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0