Lärare och avlärare

Barn är ju bra på att uttrycka sig. En gång kom dotter K hem och talade om att dom fått en ny lärare. Men hon är inge bra - för hon AVLÄR oss. Jag hade aldrig hört ordet men fattade precis.
En annan gång ,vid ett kvartsamtal, fick jag veta att dotter J inte skulle få femma i engelska.Orsaken var att hon inte BEHÖVDE jobba så mycket på lektionerna! Att hon snabbt gjorde alla uppgifter +extrauppgifter var inget +.
Hon hade alltså inget för att hon var naturligt duktig i detta ämne! (Jag undrar om avläraren är lika orättvis än?)
       Min värsta avlärare hade jag i gymnastik på AO.Han gjorde stor skillnad på oss klumpiga och volleybollstjärnorna.
Man blir ju inte duktigare av att få höra hur klantig och dålig man är. Det vet man ändå! Lite uppmuntran hade inte skadat.
För mig var han en skräck och jag gruvade mig för varenda gympalektion i 3 år.
      Men så finns det tack och lov LÄRARE i ordets rätta mening. Matte och fysik var inte heller min starka sida, men där fick jag förmånen att ha två olika, helt fantastiska lärare. Dom förklarade och förklarade tills även jag fattade - utan att få en att känna sig som en idiot.
     Jag är väldigt duktig (ja faktiskt !) på färg och form och det tror jag beror på två lärare. En i småskolan och en på AO.
    Dom var båda konstnärliga och väldigt kreativa.
    Tänk om alla lärare förstod hur viktiga dom är !!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fram med lämplighetstester och lång "inskolning" av nyutbildade lärare med bra stödlärare.

2009-03-11 @ 19:56:40
Postat av: johanna

Du har väl kollat in Charlotte Perellis blogg??? Idag bloggar hon om Chanel-skor!

http://charlotteperelli.blogg.se

2009-03-12 @ 11:54:45
URL: http://josblogg.blogg.se/
Postat av: Jannike

Hm... har hört Niclas berätta om samme lärare på A-O - han var inte heller förtjust....

2009-03-12 @ 23:11:08
URL: http://pyret07.blogg.se/
Postat av: beritdolores

Hej !

Ja, tänk vad lärare kan ställa till det för sig, ställa till såvida att man får dålig självkänsla i resten av sitt liv...Det är ju inte klokt !

Jag hade en lärare i svenska som hette Birgitta Frid, och jag minns att hon var jättebra då hon lyssnade på mig, jag fick prata till punkt vid ett tillfälle vid en svenskalektion och bara att få göra detta, gjorde att jag kände att jag betydde nåt, hon lyssnade på vad jag sa och jag kommer aldrig att glömma den lektionen.. Konstigt va ! Jag har alltid gillat svenska, att skriva och så...

Gudrun Pierre hade jag i teckning och hon var också en sån där människa som liksom "tog fram det bästa" av en. Även om jag inte är någon hejare på att rita så vågar jag i alla fall försöka. Matte var min absolut sämsta sida och är fortfarande idag, usch...

Ha en bra dag....kram från Berit

2009-03-13 @ 09:13:12
URL: http://www.svenningson.se
Postat av: Denise

Hej igen och tack för alla snälla och uppmuntrande kommentarer du ger mig :) Jättekul! :D

2009-03-13 @ 17:09:13
URL: http://dandersson.blogg.se/
Postat av: ewa

Berit!, Jag hade Bigitta Frid på mellanstadiet, hon jobbade här på Ede och hon var sååå vacker och jag såg upp till henne. Hon hade alltid tjusiga kläder,luktade god parfym, hade svart uppsatt hår, i svinrygg, och hade knallrött läppstift och svartbågade glasögon...Min bästa "fröken".

2009-03-13 @ 22:10:20
URL: http://ewahjonet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0